Friday, March 19, 2010

Jodoh itu di tangan tuhan

Kamu semua percaya pada jodoh?

Adakah kamu salah seorang dari mereka2 yang suka menyalahkan orang lain bila jodoh tidak sampai? Harap kita tidak termasuk dalam golongan itu, ya kawan2. :)

Ramai orang cakap dont be too excited nak kahwin ni, kadang2 entah sampai entah tidak jodoh kamu. I am not going to be one of the "dumb" people yang suka bercakap2 tuh, samalah dengan kamu tidak mendoakan yang terbaik untuk si bakal pengantin itu kan?

well, JODOH ITU DI TANGAN ALLAH TAALA. Yes, it is true that how hard u work for it pun, kalau telah tertulis yang jodoh kamu bukan dengan si dia, bukan lah jawabnya. Yes, sebagai manusia biasa, kamu hanya MAMPU bersedih dan menangisi apa yang telah ditakdirkan. Tapi sampai bila, kan? Cuba ada perasaan ini iaitu REDHA. I know, it is easy for me to say it, tapi kalau I pun, nak melaksanakan nya payah kan?Tapi apa lagi yang boleh kita buat? Setiap yang berlaku itu ada hikmahnya. Dan sebagai pemerhati pada keadaan2 ini, adakah kamu perlu bercakap2 belakang " Itulah, excited sangat, kan tengok sekarang" atau "Hari tu tunang, siap pelamin bagai, hantaran bagai, kan dah putus sekarang, siapa nak jawab tu?"

Wah, kejam tau tak bila kamu dan kamu pulak yang pandai menghukum insan itu,Siapa kamu? Bukan tuhan bukan. Jadi dari kamu tambah dosa dengan cakap2 sebegitu, apa kata offerkan kata2 motivation seperti " Sudah tiada jodoh, apa boleh buat, kan? Allah knows what is best for you" and go hug the friend. Bukan saja orang yang boleh bertunang boleh putus, orang yang dah berkahwin, kalau ditakdirkan jodoh kamu sampai situ sahaja, bercerai juga kamu. Hmpph... Entahla bagi I, kamu tidak layak menghakimi takdir seseorang, kerana takdir kamu pun, kamu sendiri tidak tahu,bukan? Apa yang telah disediakan untuk kamu... Kalau kamu tahu, kamu memang hebat... Jangan kata, kamu berjaya back to the future. I tumbuk kamu nanti.

Jadi percayalah pada jodoh. Jodoh itu di tangan tuhan. Siapa lah kita untuk menilai apa yang ada padanya. :)

5 comments:

hana yoriee said...

yep..hana setuju dgn yanie..coz hana hampir lalui semua di atas..hurmm..*hampir* tp Allah maha Mengasihani..jodoh hana masih panjang..ada juge beberapa kawan yg mengalami nasib yg sama..kite hny boleh doakan dia pun dpt mengecap bahagia lepasni walaupun saat ini byk dugaan dan caci maki yg dia kena tempuhi..huhu

ally said...

betui...sgt2 setuju ngan yanie n hana..semua yg berlaku pasti ada hikmahnya..cuma kita sedar atau tidak sj..kdg2 kita masih x nmpk kenapa sume tu berlaku..btw, itu tanda Allah sygkan kita..=)

Yanie said...

Hana Yoriee : Betul tuh Hana, Yanie tak suka bila orang suka judge life orang lain. Jangan la suka judge life orang, life kita sendiri pun kita tak tahu macammana kan?

ally : Betul tu ally, kan? Everything happen for a reason :)

Ainul said...

biasa la ayat2 org dengki.happy nk kawen pun kena kutuk. ada yg ckp" ala mula2 je tu".jgn la kerana kisah hidup dia yg kucar kacir, nk doakan kwn mcm tu gak kan.bg saya yg pntg kita yakin & sentiasa positif.insyaALLAH ada jalannya.jgn layan sgt ckp2 org yg negatif ni.

Yanie said...

Ainul : Haha, betul Ainul... Biasalah kan. Mulut tempayan boleh ditutup, mulut orang? Eh betul ke simpulan bahasa saya ini? Apa2 pun, yang penting doakan yang terbaik untuk semua, betapa kita tak suka pun seseorang itu, iringilah dia dengan doa yang baik. inshaAllah doa itu akan terpantul kat kita balik.

Post a Comment

Hi, do shower me with positive words and great vibes. TQ